Dieta bezglutenowa nie bez powodu jest coraz popularniejsza – odciąża jelita, dodaje poczucia lekkości, zauważalna jest znaczna poprawa działania układu pokarmowego. Osoby skarżące się na alergie pokarmowe często znajdują źródło problemu właśnie w glutenie. Dodatkowo, rezygnując z glutenu, stajemy się w kuchni bardziej kreatywni i wzbogacamy swoje posiłki o zdrowe elementy.

Lepsze samopoczucie bez glutenu

Na celiakię, czyli chorobę autoimmunologiczną wywoływaną przez gluten, cierpi około 1% populacji. Osoby cierpiące na celiakię rezygnują z glutenu całkowicie, ze względu na poważne konsekwencje jego spożywania. Warto jednak pamiętać, że gluten spożywany w nadmiarze jest w zasadzie zawsze szkodliwy. Uczucie przesytu, nagła senność po zjedzeniu pieczywa, dokuczliwe objawy ze strony układu pokarmowego czy nawet wysypki skórne są objawami, które powinny nas zaniepokoić. Gluten, podobnie jak cukier, ma działanie uzależniające, stąd zrezygnowanie z niego wielu osobom sprawia trudność. Po odstawieniu produktów zawierających gluten można jednak szybko zauważyć u siebie wzrost energii, lepszą koncentrację i sprawniejszy metabolizm. Dieta bezglutenowa powinna być też rozważona przez osoby zmagające się ze skłonnościami do tycia.

Chleb w diecie bezglutenowej? Dlaczego nie!

Rezygnacja z chleba, makaronów, drożdżówek czy ciasteczek dla wielu wydaje się niemożliwa. Szczególnie na rodzimym rynku, gdzie pieczywo podawane jest do wielu potraw, a piekarnie obecne są na każdym rogu, wydaje się być bardzo trudna. Początki o zadbanie o własne samopoczucie i zdrowie wiążą się z pewnymi wyrzeczeniami, ale tylko na chwilę. Po wyeliminowaniu glutenu z diety otwiera się kulinarny świat, bogaty w nowe smaki, pełen nowych pomysłów. Dopiero rezygnując z takich podstaw jak pszenny chleb, widzimy jak monotonna potrafiła być dieta glutenowa. Obecnie znalezienie produktów z oznaczeniem „produkt bezglutenowy” jest sprawą prostą, powiem produkty takie cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Warto dodać, że na rynku możemy dostać wypieki bezglutenowe, makarony czy ciasta składające się z mąk takich jak:

  • amarantusowa
  • kokosowa
  • jaglana
  • owsiana

Możemy też wypiekać samodzielnie pieczywo bezglutenowe, wzbogacając go o ulubione i zdrowe dodatki. Orzechy, suszone śliwki lub żurawina, sezam czy siemie lniane sprawdzą się doskonale, podobnie jak w przypadku tradycyjnego, pszennego pieczywa.

Pośrednio dieta bezglutenowa sprawia, że spożywamy więcej warzyw i owoców, które powinny stanowić podstawę diety. Odstawienie tak popularnych i prostych produktów zachęca do eksperymentowania w kuchni, próbowania nowych smaków i połączeń. Dopiero odpowiednia proporcja codziennego ruchu, warzyw, owoców i zdrowych produktów zbożowych jest w stanie zapewnić nam zdrową dietę.

Oznaczenia produktów bezglutenowych

Poszukując produktów bezglutenowych, warto mieć na uwadze odpowiednie oznaczenia na opakowaniach. Produkty takie jak np. owies czy kasza jaglana są z natury produktami bezglutenowymi. Znajdują się jednak najczęściej w zakładach, w których wytwarza się żywność zawierającą gluten. Ze względu na ryzyko zanieczyszczenia produktów glutenem, należy zawsze szukać oznaczenia, że dany produkt jest bezglutenowy, aby mieć pewność, że prowadzimy swoją dietę według swojego planu.